Klanttevredenheid service- en installatiebedrijven

klant-tevreden-meet-tool Advantes

Biedt jouw bedrijf onderhouds- en reparatieservices aan? Of installeer je in opdracht machines bij derden? Hoe kom je dan te weten of de uiteindelijke afnemer tevreden is over jouw diensten?

Tevreden klanten
Misschien ben je nog niet zo bezig met hoe de uiteindelijke klant jouw dienstverlening heeft ervaren. Je bent druk met het managen en bijsturen van je eigen mensen en processen. De directe opdrachtgevers zijn blijkbaar tevreden, want ze komen steeds bij je terug. Je hoort geen klachten, dus de klanten zullen wel tevreden zijn. Toch?

Geen klachten, tevreden klanten?
Klopt die aanname – geen klachten, tevreden klanten – wel? Lang niet iedereen neemt de moeite om je te vertellen dat de dienstverlening niet helemaal naar wens was. Het woord ‘klacht’ alleen al kan voor veel weerstand zorgen. Ook hebben afnemers het vaak te druk of zijn ze over het algemeen ‘best tevreden’. Misschien weten ze niet eens bij wie ze hun klacht kunnen melden. Of erger. Ze hebben wel melding gemaakt, maar het is niet bij jou terecht gekomen; de klacht is niet opgevolgd. Kortom, de kans is groot dat er klachten zijn, maar dat jij ze niet weet.

Waarom je de kwaliteit van je diensten wilt meten
Toch wil je weten hoe de (uiteindelijke) klant jouw dienstverlening heeft ervaren. Op de eerste plaats om hen de mogelijkheid te geven om hun zegje te doen. Klanten willen gehoord worden. Op de tweede plaats omdat je dan de gelegenheid hebt om de klacht te herstellen. Wanneer je dat snel en vakkundig doet, zal de klant je toch een goede beoordeling geven. Hiermee heb je meteen de derde reden te pakken: beoordelingen. Want die worden steeds belangrijker. Particulieren maken al massaal gebruik van beoordelingen, maar ook bedrijven gaan steeds vaker af op de beoordelingen van andere bedrijven. Tegenwoordig zijn die online makkelijk te vinden.

Continue verbetering
Een andere belangrijke reden om de kwaliteit van je diensten te meten, is dat je op basis van de klachten je eigen product, dienst of proces onder de loep kunt nemen om te zien of er verbetering mogelijk is. Continue verbetering is het kenmerk van Lean Manufacturing en zorgt ervoor dat je bedrijf voortdurend kan inspelen op de veranderende markt.

Toekomstbestendig
Door de kwaliteit van jouw diensten te meten, houd je voortdurend feeling met de markt. Dit geeft je een grote voorsprong bij het maken van strategische keuzes. Hiermee houd je je bedrijf toekomstbestendig. Wil je weten hoe jouw bedrijf op efficiënte wijze toekomstbestendig kan worden? Of heb je interesse in onze gratis klant-tevreden-meet-tool waarmee je heel eenvoudig de klanttevredenheid kunt meten? Stuur ons dan een bericht. We zijn je graag van dienst (en meten dat graag).

losse tandwielen-01
Interesse in onze gratis klant-tevreden-meet-tool? Of nieuwsgierig hoe je jouw bedrijf toekomstbestendig maakt? Laat hier je gegevens achter, dan ontvang je binnen 1 á 2 werkdagen antwoord:

    Naam*

    Bedrijfsnaam*

    Telefoonnummer*

    Emailadres*

    Korte omschrijving (optioneel)